Wat is kinderyoga?

 

Yoga is zo’n 5000 jaar geleden ontstaan in India. De yogi gebruikten alles als inspiratiebron: van de kleinste insecten tot de hoogste bergen. Veel kinderyoga-houdingen zijn afgeleid van de dieren- en plantenwereld.

Kinderyoga is een mix van yogahoudingen, concentratieoefeningen, ademspelletjes, kindermassage, yogaspel en creatieve vaardigheden. Dynamiek en ontspanning wisselen elkaar af.

Zelfvertrouwen en eigenwaarde
Bij yoga gaat het niet om competitie of prestatie. Er zijn geen winnaars of verliezers, er is geen goed of fout. Je mag zijn wie je bent. Hierdoor ontwikkel je zelfvertrouwen en eigenwaarde.

 

Effecten van kinderyoga

Yoga zorgt voor een betere lichaamshouding en ademhaling. Het maakt je bewuster van jezelf en je omgeving.
  • De yogahoudingen maken je lichaam sterk en flexibel
  • Je verbetert de ademhaling, wat zorgt voor ontspanning en rust
  • Je oefent je aandachts- en concentratievermogen
  • Je leert je grenzen aangeven
  • Je mag zijn wie je bent

Interesse in kinderyoga? Neem gerust contact op!

Kleuteryoga

 
Kinderen van 4 tot 6 jaar verkennen de wereld heel actief en beweeglijk. Maar ook ontspanning is van groot belang. Door spelenderwijs yoga te beoefenen, ervaart je kind het verschil tussen inspanning en ontspanning.
 
Via yoga ontwikkelen kinderen zich motorisch, emotioneel en zintuiglijk. Ze ontdekken hun mogelijkheden in hun eigen tempo.
 
Hoe ziet de les eruit?
Tijdens de les creëer ik momenten van inspanning en ontspanning. Op een speelse manier beoefenen we yogahoudingen. Daarnaast springen we bijvoorbeeld rond als een kikker of vliegen we als een vlinder, totdat we een lelieblad of bloem zoeken om uit te rusten. Ik ondersteun de oefeningen met kleuterversjes en liedjes. Samen zingen verhoogt het concentratievermogen en versterkt het zelfvertrouwen.
 
Interesse? Neem gerust contact op!
 

Ouder & kindyoga

 
Kun je als ouder de rust bij jezelf vinden? Dan zul je merken dat je die rust kunt overbrengen op je kind. Versterk de onderlinge band op een plezierige manier, in verbondenheid, met liefde en met aandacht.
 
Yoga samen met je kind betekent samen spelen, rekken en ontspannen. Ouder en kind concentreren zich op elkaar.
 
Hoe ziet de les eruit?
Het vertrekpunt voor de les is een yoga avontuur. Van daaruit combineer ik muziek, spelletjes, yogahoudingen en ontspanningsoefeningen.
Elkaar vlooien zoals aapjes, je net zo geborgen voelen als een schildpad onder zijn schild, samen de maan groeten, even heel dicht bij elkaar ontspannen… Alles past bij het verhaal.
Door de combinatie van de verschillende onderdelen stimuleren we de zintuigen.  Aanraking, maar ook beweging, ritme en ontspanning hebben een positief effect op je kind. Bovendien kan je de opgedane inspiratie mee naar huis nemen en thuis samen yoga doen.
 
Interesse? Neem gerust contact op!
 
 

Kinderyoga

 
Een kind dat zichzelf durft te zijn, voor zichzelf opkomt en innerlijke rust heeft, kan genieten van dingen. Zo’n kind staat open voor de omgeving, kan gemakkelijk contact aangaan en wil nieuwe dingen uitproberen. Yoga draagt bij aan een stevige basis.


Door yoga leert je kind ervaren:

  • Wie ben ik?
  • Wat wil ik?
  • Wat is mijn kracht?
  • Wat zijn mijn grenzen?
  • En hoe kan ik die een beetje verleggen?


Yoga voor kinderen van 7-9 jaar
In de lessen werk ik met prentenboeken of thema’s zoals Indianen, de Woestijn of Waterdieren. Met deze thema’s sluit ik aan op de belevingswereld van je kind. Naast de yogahoudingen doen we aandachts-, ademhalings- en massageoefeningen. Zo leert je kind zich te concentreren, te ontspannen en eigen grenzen aan te geven. Hierdoor groeit het zelfvertrouwen.
 
Yoga voor kinderen van 10-12 jaar
In de lessen werk ik rondom kwaliteiten zoals moed, kracht, respect en zelfvertrouwen. Naast de yogahoudingen doen we aandachts-, ademhalings- en massageoefeningen. Zo leert je kind zich te concentreren, te ontspannen en eigen grenzen aan te geven. Hierdoor groeit het zelfvertrouwen.
 
De groepen houd ik klein – maximaal acht kinderen – om optimaal individuele aandacht te kunnen geven.
 
Interesse? Neem gerust contact op!

Tieneryoga (13-17 jaar)

 
Wil je meer rust en zelfvertrouwen? Yoga is dé manier om dat te bereiken. Samen met anderen van jouw leeftijd, omdat je elkaar goed begrijpt.
 
Als tiener merk je dat je lichaam verandert onder invloed van hormonen. Daardoor voel je je niet altijd even prettig in je eigen lijf. Het ene moment ben je blij, het volgende moment verdrietig of boos. Op school kun je merken dat je erbij wil horen, maar ook jezelf wil zijn. Verder heb je van alles te doen. Huiswerk, toetsweken, de sportclub – noem maar op. Dan kun je dus wel wat ontspanning gebruiken!
 
Hoe ziet de les eruit?
In de tieneryogalessen leg ik de nadruk op yogahoudingen en ademhaling. We beginnen de les met een gesprekje over wat jou de afgelopen week heeft beziggehouden. Verder oefenen we met gedachtenkracht en doen we ontspannings- en meditatieoefeningen. Yoga helpt je om in het dagelijkse leven steviger te staan voor wie je bent en wilt zijn. Je leert ook omgaan met spanning en prestatiedruk.
 
Interesse? Neem gerust contact op!
 

Therapeutische kinderyoga

 
Soms heeft een kind meer begeleiding nodig dan ik kan bieden in een groepsles. Therapeutische kinderyoga bestaat uit individuele sessies: lessen op maat.
 
Voordat we starten met de sessies, maken we kennis in een intakegesprek. Hierbij is je kind ook welkom. Wanneer we merken dat we willen gaan samenwerken met elkaar, plannen we de afspraken.
 
Hulpvragen kunnen betrekking hebben op:
 
  • omgaan met (hoog) gevoeligheid en de gevolgen ervan
  • slecht geaard zijn, teveel ‘in het hoofd zitten’ en piekeren
  • angstig zijn
  • slaapproblemen
  • hoofd- of buikpijn
  • onzeker zijn
  • concentratieproblemen
  • gepest worden/niet voor zichzelf op durven komen
  • te gevoelig zijn voor wat anderen vinden
  • gespannen spieren
  • motorische achterstand
  • snel vermoeid raken

Kinderyoga is een aanvulling op reguliere geneeskunde, maar geen vervanging daarvan. Is uw kind onder behandeling bij een arts of therapeut? Dan is het van belang dat die behandeling door blijft gaan.
 
Hoogsensitief, autisme en AD(H)D
Ook voor hoogsensitieve kinderen, kinderen met autisme of AD(H)D kan het prettig zijn om individueel te starten. Zo kunnen ze ervaren wat yoga precies is.
Met yoga leert je kind om prikkelgevoeligheid beter te hanteren. Door contact te maken met het lichaam komt het zenuwstelsel tot rust, verbetert de ademhaling en verbetert de spierspanning. Het lichaam krijgt een moment van herstel en je kind wordt zich bewust van z’n lichaam, emoties en gevoel.
 
Doorstromen naar reguliere groepsles
In overleg kijken we of je kind kan doorstromen naar een groepsles.
 
Interesse? Neem gerust contact op!

Yoga voor kinderen met een speciale behoefte

 
‘Yoga for the special child’ is een yogaprogramma voor kinderen met een geestelijke of lichamelijke beperking, een zware vorm van autisme of het syndroom van Down.
 
Werken met kinderen – zeker de heel kwetsbare – vraagt om compassie en vertrouwen. Het gaat erom het kind te ontmoeten vanuit liefde en acceptatie, en te kijken naar wie het kind werkelijk is. Zonder verwachtingen of oordeel. Het kind is niet zijn of haar aandoening. Ik ontmoet het kind vanuit respect, aandacht en wederzijds vertrouwen. Ik kijk naar de mogelijkheden en kwaliteiten van het kind, niet naar de beperkingen.
 
Voordat we starten met de sessies, maken we kennis in een intakegesprek. Hierbij is je kind ook welkom. Wanneer we merken dat we willen gaan samenwerken met elkaar, plannen we de afspraken.

Hier ondersteun ik de kinderen bij:
 
  • angst en stress reduceren
  • spanning en frustratie loslaten
  • weerbaarheid verbeteren
  • balans ontwikkelen
  • lichaamsbewustzijn verbeteren
  • immuunsysteem verbeteren
  • kwaliteit van slapen verbeteren
  • ademhalingsmogelijkheden en -capaciteit versterken
  • gevoel van welzijn versterken
  • emotionele balans creëren

Hoe ziet de les eruit?
Een sessie duurt tussen de 30 en 45 minuten – afhankelijk van de spanningsboog van het kind. Omdat individuele aandacht erg belangrijk is voor deze kinderen, zijn de yogasessies 1-op-1 of hooguit met 2 leerlingen in de groep.
 
Ik begin met zingen (chanting) om de aandacht van het kind te krijgen en al enige ontspanning te creëren. Vervolgens zingen we samen om een goede ademhaling en concentratie te bevorderen. Hierna doen we oog- en ademhalingsoefeningen en staande, zittende en/of liggende yogahoudingen. Herhaling is belangrijk: daardoor ontstaat herkenning en vertrouwen, van waaruit grenzen verlegd kunnen worden. Afhankelijk van de leeftijd en mogelijkheden van het kind ondersteun ik meer of minder. We sluiten af met een diepe ontspanning. Dit is het moment waarop het lichaam helemaal tot rust komt en profiteert van de werking van de yogahoudingen. Als het kind eraan toe is, voeg ik meditatie- en aandachtsoefeningen toe.
 
“We use yoga as a therapeutic intervention to help the children reach their fullest potential.”
Jo Manuel, special yoga center Londen
 
Interesse? Neem gerust contact op!
 
 

Examenyoga

 
Voor tieners is er een speciale workshop Examenyoga. Want je eindexamenperiode is een spannende periode. Je leert om te gaan met stress, te ontspannen tijdens het studeren, en jezelf beter te concentreren.
 
Denk je dat je tijdens het studeren geen tijd hebt om te ontspannen? Het tegendeel is waar. Juist even ontspannen maakt dat je daarna weer helder verder kunt. Daarmee bereik je een beter resultaat dan wanneer je alsmaar door blijft gaan.
 
Ben je vermoeid of voel je stress? Dan heb je kans dat je gaat denken dat dingen niet lukken. Ook daarom is het belangrijk dat je op tijd ontspant.
 
Workshop
Tijdens de workshop leer je een aantal ontspannings- en concentratieoefeningen. Die kun je doen als pauze tijdens het leren. Daarna kun je weer positief op je doel af. 
 
Interesse? Neem gerust contact op!
 

Weerbaarheidstraining Rots en Water

 
Je bent weerbaar als je zelf grenzen aan kunt geven, sterk in je schoenen staat, bent wie je wilt zijn, en opkomt voor je behoeften.
 
Ik ondersteun kinderen ook met de weerbaarheidstraining “Rots en Water”. Dit is een sociale weerbaarheidstraining voor jongens en meisjes vanaf 8 jaar, die willen leren om op een goede manier voor zichzelf op te komen in de omgang met anderen.
 
In de training is er veel aandacht voor:
  • het verbeteren van zelfbeheersing, zelfreflectie en zelfvertrouwen
  • het fysiek, mentaal en verbaal weerbaar worden
  • sociale en communicatieve vaardigheden

Rots
Kinderen leren om zich onafhankelijk op te stellen en eigen keuzes te maken. Rots leert om op jezelf te vertrouwen en je eigen weg te durven kiezen. 
 
Water
Kinderen leren ook hoe ze met anderen kunnen spelen en samenwerken. Water staat voor bewustzijn van je eigen gevoelens en ideeën, maar ook voor het hebben van aandacht hebben voor die van anderen.
 
Effecten
Dit alles draagt bij aan de ontwikkeling van zelfvertrouwen, trots, eigenwaarde, zelfrespect en respect voor anderen.
 
Hoe ziet de les eruit?
Ik start de les met grondings- en ademhalingsoefeningen, die je helpen om in je kracht te staan. Vervolgens ga je in spelvorm oefenen met je Rotskracht en je Waterkracht.
Na iedere oefening bespreken we kort een aantal vragen. Daardoor begrijp je wat de oefening voor je kan betekenen en wanneer je de oefening kunt gebruiken.
 
Thema’s die aan de orde komen zijn:
  • Concentratie en focus
  • Sterk staan, zelfverzekerdheid
  • Lichaamstaal, wat straal ik uit en hoe doe ik dat
  • De rots & waterhouding
  • Hoe ga je om met groepsdruk en pestgedrag
  • Grenzen

Interesse? Neem gerust contact op!